O mně / About myself
Lucas Petrvalsky (*1975) was born in Ostrava. From the age of five years he devoted himself to play the piano and later studied organ with prof. Jan Marek. After graduating implemented numerous concert performances at home and abroad (Italy, Hungary, Slovakia, Poland, Germany, Portugal, the Netherlands). He is a graduate of Musicology at the Philosophical Faculty of Charles University in Prague. During his studies in musicology he devoted himself also studied composition under famous Czech composer Eduard Dousa. Since 1998 he served as the main organist in St. Ignatius church in Prague until 2001. Since 2003 he develops his artistic activity as titular organist at the St. James church in Beroun, as well as the organist of the Royal Collegiate Chapter of the Assumption of the Virgin Mary in the castle Karlstejn. He has perfomed as a liturgical organist in Collegio Internazionale del Gesù in Rome. In 2005 he composed a series of songs of liturgical music for the Radio Vaticana. He also works as a teacher on High School of Mala Strana in Prague (history, music and human right focused primarily on the rights of minorities). In 2007 Archbishop of Prague, Cardinal Miloslav Vlk, appointed him a member of the liturgical commission and officially appointed him as a liturgical organist in 2009. That same year, the Pontifical Society for liturgical music Universa Laus in Rome called him for continued cooperation. Lucas Petrvalsky produces and moderates TV programs about organ and liturgical music as well. Since 2019 he has been the dramaturg of the International music festival Talichuv Beroun. He is known as improviser and composer. In his works he does not aim at finding new ways of musical expression. His compositions are based on traditional elements that build up in new contexts, musical language clearly reflects the Gregorian chant, modality and traditional forms.
Lukáš Petřvalský (*1975) pochází z Ostravy. Od svých pěti let se věnoval hře na klavír, později vystudoval hru na varhany u prof. Jana Marka. Po absolutoriu realizoval četná koncertní vystoupení doma i v zahraničí (Itálie, Maďarsko, Slovensko, Polsko, Německo, Portugalsko, Holandsko). V letech 1988-1998 působil jako varhaník a ředitel kůru v kostele ve svém rodišti, spolupracoval s dívčím pěveckým sborem Gaudium jako korepetitor a druhý sbormistr. Je absolventem hudební vědy na Filosofické fakultě University Karlovy v Praze. Během studia muzikologie se věnoval též studiu kompozice pod vedením hudebního skladatele Eduarda Douši a dále rozšiřoval svou erudici v oblasti varhanní hry. Od roku 1998 působil jako hlavní varhaník kostela sv. Ignáce v Praze až do roku 2001. V téže době se stal sbormistrem chrámového sboru v kostele sv. Ludmily v Praze na Vinohradech. Od roku 2003 rozvíjí svou uměleckou činnost jako titulární varhaník v kostele sv. Jakuba v Berouně, stejně tak je varhaníkem Královské kolegiátní kapituly Nanebevzetí Panny Marie na hradě Karlštejně. Jako skladatel se významně podílí na liturgickém repertoáru Svatojakubského chrámového sboru (sbormistr Jiří Beščec) a některých dalších hudebních těleles doma i v zahraničí. Hostoval jako liturgický varhaník v Collegio Internazionale del Gesù v Římě. V roce 2005 komponoval sérii skladeb liturgické hudby pro Radio Vaticana. Působí též na Malostranském gymnáziu a základní škole v Praze, kde vyučuje dějepis, hudební výchovu a vede seminář zaměřený na dějiny menšin a lidská práva. V roce 2007 jej tehdejší pražský arcibiskup Miloslav kardinál Vlk jmenoval členem Interdiecézní liturgické komise a v roce 2009 jej uvedl do liturgické funkce varhaníka. Téhož roku byl papežskou společností pro liturgickou hudbu Universa Laus v Římě vyzván k trvalé spolupráci v oblasti liturgické hudby. Pro Českou televizi vytváří a moderuje pořady o varhanách a liturgické hudbě. Od roku 2019 je dramaturgem Mezinárodního hudebního festivalu Talichův Beroun. Je znám jako improvizátor a skladatel, především však jako liturgický varhaník. Ve své tvorbě neusiluje o hledání nových cest hudebního vyjadřování. Jeho kompozice vycházejí z tradičních prvků, které staví do nových souvislostí. Vlivem prostředí, v němž utvářel svůj hudební jazyk, se v jeho skladbách zřetelně odráží gregoriánský chorál, modalita a tradiční formy.